جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۲
کد خبر: ۷۱۷۲۷
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۵

اینجا مجلس است یا بنیاد خیریه؟!

بحث دریافت هدیه و بن‌کارت توسط نمایندگان ادوار مجلس موضوع روز رسانه‌ها شده است؛ یک دیدگاه می‌گوید که استفاده این وجوه برای کمک به مردم بدون اشکال است و برخی با استناد به وظایف قانونگذاری و نظارت مجلس کمک مالی به مردم را توسط نمایندگان غیرقانونی می‌دانند.
به گزارش خبرنگار شهر، ماجرای تحقیق تفحص از سازمان تامین اجتماعی هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند. وقتی پای دوره مدیریت سعید مرتضوی و بزرگترین سازمان اقتصادی اجتماعی کشور در میان باشد نباید تعجب کنیم که هر روز تیترهای تازه تری از این ماجرا بشنویم.
 
در روزهای گذشته خبر پرداخت بن‌کارت‌ها و هدیه‌ به نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوی رییس سازمان تامین اجتماعی پای خود نمایندگان و یا تحقیق‌کنندگان را به این پرونده بازکرده است اما اینبار نه در جایگاه پرسشگر.
 
مرتضوی در نامه‌ای به رییس کمیسیون اصل 90 نام این نمایندگان را اعلام کرده است. به نظر می‌رسد که ماجرای تحقیق از تامین اجتماعی کلاف سردرگمی است که به این زودی‌ها به نتیجه نمی‌رسد.
 
در این ماجرا نکته جالبی وجود دارد اینکه در تمام این اعلامیه‌های و جوابیه‌ها موضوع دریافت پول توسط نمایندگان کتمان نشده است. 
 
در واقع اینکه اسامی نمایندگان چیست و میزان پول و محل خرج آن کجا بوده است در درجه دوم اهمیت قرار دارد. اکنون آنچه بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد نفس دریافت پول و امتیازهای مشابه از سوی نمایندگان مجلس است. به نظر می‌رسد اصل این موضوع برای نمایندگان جای ابهام دارد. برخی دریافت پول را روندی عادی و همیشگی می‌دانند و دیگرانی هم با آن مخالفند.
 
مرتضوی پرداخت‌ها را قانونی می‌داند
مرتضوی در نامه خود به قانونی بودن پرداخت‌ها اشاره دارد. وی در بخشی از نامه خود نوشته است. « پرداخت‌هایی که به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از سوی سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته اختصاص به دوره خاص ندارد و با بررسی اسناد موجود، مشخص است که تقریبا در اکثر دوره‌ها در همین حد پرداختی صورت گرفته است. در سازمان تأمین اجتماعی بودجه غیرشمول طبق رسالت سازمانی جهت پرداخت کمک هزینه درمانی برای بیمه‌شدگان و کمک به خانواده‌های نیازمند که بیمه تأمین اجتماعی هستند پیش‌بینی گردیده لذا در همه دوره‌ها بخشی از این بودجه در اختیار نمایندگان محترم خصوصاً عزیزانی که از حوزه‌های انتخابیه شهرستان‌های محروم هستند قرار گرفته تا جهت پاسخگویی به مراجعاتی که در این خصوص دارند هزینه نمایند و به واسطه اعتمادی که ویژگی جایگاه رفیع نمایندگی ملت شریف ایران بوده، در هیچ دوره‌ای صورتحساب و رسید هزینه از نمایندگان محترم اخذ نشده است.»
 
 
رسایی: نماینده‌ها از جیب‌ خود روی مبالغ می‌گذارند به مراجعه کنندگان می‌دهند
 
حمید رسائی نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز (20/9/92) مجلس شورای اسلامی گفته است: «همه می‌دانند که سازمان‌ها و نهادهایی مانند کمیته امداد، بهزیستی و تامین اجتماعی گاهی مبالغ ناچیزی را به عنوان واسطه در اختیار نمایندگان می‌گذارند؛ چرا که نمایندگان نیز در حوزه‌های انتخابیه خود مراجعه کنندگانی دارند و این مبالغ را در اختیار آنها قرار می‌دهند، اما شاهدیم که این موضوع سبب سوءتفاهم و حمله به مجلس شده است که گویی انگار نمایندگان یک تخلف و حتی خدای نکرده دزدی انجام داده‌اند در صورتیکه این روال در همه دوره‌ها بوده و این روابط بین نمایندگان و برخی سازمان‌ها بوده است.»
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزوده است: «در حال حاضر وزارت ارشاد به نمایندگان کمک می‌کند چرا این موضوع تیتر رسانه‌ها نمی‌شود و گاهی اوقات نیز بن کتاب در اختیار نمایندگان می‌گذارند، اما نماینده ها از جیب خود نیز پولی بر روی این مبالغ می‌گذارند و در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌دهند.»
 
باهنر: مقامات ارشد دولت 20 تا 30 میلیون بن فروشگاه رفاه گرفته‌اند
 
همچنین محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «این اقدام در همه ادوار مجلس اتفاق افتاده است و گاهی رئیس مجلس نیز مبلغ ناچیزی را در اختیار نمایندگان قرار می‌دهد؛ چرا که نمایندگان به دلیل کثرت مراجعه کنندگان از جیب خودشان نیز پولی بر روی این مبالغ می‌گذارند. ..... . جوسازی‌ها ظلم به نظام و خدمتگزاران به نظام است البته در دولت هم همینطور است و من در این گزارش دیدم یکی از مقامات ارشد دولت 20 تا 30 میلیون بن فروشگاه رفاه گرفته است و طبیعی است که این مقام ارشد کلی سفر و مراجعه کننده دارد.»
 
آیا نمایندگان مجلس وظیفه کمیته امداد را برعهده دارند
این تفکر با پرسش‌های جدی همراه می‌شود.
اکنون حقوق یک نماینده مجلس بدون احتساب مزایا و امکانات احتمالی 2 میلیون و 400 هزار تومان است. لذا از نمایندگان خواهشمندیم از جیب خود برای مردم خرج نکنند. با این سخنان و شیوه تفکر احساس می‌شود که مردم نسبت به نمایندگان بدهکار هم شده‌اند.

پرسش اصلی اینجاست که آیا برای نمایندگان چنین وظیفه‌ای تعریف شده است؟ اینکه بین حوزه‌های انتخابیه و مراجعان خود پول تقسیم کنند؟  
قانوگذاری و نظارت در صدر وظایف نمایندگان است نه رسیدگی موردی برای به دست آوردن دل اندک مراجعان. نمایندگان محترم فراموش نکنند نماینده کشوری 70 میلیونی هستند و تعدادشان از 300 نفر تجاوز نمی‌کند. بدیهی است با این نوع نگاه و رویکرد نخواهیم توانست به عمق مشکلات و گره‌های قانونی توجه داشته باشیم.
 
آیا پخش پول در حوزه انتخابیه شائبه جمع کردن رای را به وجود نمی‌آورد. یا اینکه آیا نمایندگان به منبع این پول‌‍‌ها هیچ فکر می‌کنند برای مثال باهنر نماینده مجلس اشاره به بن فروشگاه رفاه اشاره دارد. فروشگاهی که سهامی عام محسوب می‌شود و منابعش دولتی نیست. خود این مساله شائبه نادرست بودن این پرداخت‌ها را نشان می‌دهد و از نماینده مجلس انتظار می‌رود نسبت به این پرداخت‌ها حساس باشند.
 
توکلی: پرداخت‌ها تخلف است
احمد توکلی نماینده مجلس جزو معدود مخالفان این تفکر است. وی در مصاحبه با مهر می‌گوید: بخشش هدایا توسط رئیس وقت سازمان تأمین اجتماعی و دریافت آن توسط برخی افراد از جمله برخی از نمایندگان مجلس، غیر قانونی بوده است. باید تمام کسانی که از این سفره عمومی به ناحق برای خودشان منافعی جمع کردند به مردم معرفی شوند، حالا چه نمایندگانی که نامشان کدگذای شده بود و در حال حاضر نمی دانیم چه افرادی هستند و چه مسئولان دیگر در قوای دیگر.

توکلی با اشاره به این نکته که بعضی افراد معتقدند نمایندگانی که از مرتضوی کارت هدیه دریافت کردند، آن را صرف کمک به افراد نیازمند کرده‌اند، گفت: شاید این مسئله درست باشد و این نمایندگان این کارت ها و هدایا را صرف افراد نیازمند و بی بضاعت کرده باشند اما در صورت صحت این بحث، این کار هم غیر قانونی است. این امر پذیرفته نیست چون وظیفه یک نماینده این کار نیست چرا که یک نماینده باید اعتبارات کافی که در حد مصرف کشور است از سوی نهادهای مختلف کشور که وظیفه آنها حمایت است، تصویب کند و نظارت کند و مشاهده کند که آن نهادها در این ارتباط خوب عمل می کنند یا خیر.
 
وی با تأکید بر اینکه یک نماینده نباید خودش منشأ توزیع کمک شود، گفت: در صورتی که این اتفاق بیفتد و نماینده خودش منشأ توزیع کمک شود حداقل ضرر این اتفاق این است که در انتخابات آتی حتی اگر نخواهد هم برای خود یارگیری انجام داده است و در چنین شرایطی این اتفاق زشت رخ می دهد و بی عدالتی در انتخابات واقع می شود، بنابراین کار این افراد غیر قانونی بوده است و متخلفین و قانون شکنان طبق قوانین مجازات اسلامی باید مجازات شوند.
 
قانون چه می‌گوید؟
 ماده 78 قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مي گويد: نمایندگان بر اساس مسئولیت نمایندگی متعهد و ملتزم به حفظ حیثیت مجلس و رعایت نظم و نوبت و اجرا و آئین نامه داخلی هستند و عدم رعایت این تعهدات تذکر و اخطار و احضار و توبیخ نماینده متخلف را به دنبال دارد. از سوی دیگر در ماده سوم قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان آمده است: دریافت هرگونه هدیه نقدی یا غیرنقدی غیرمتعارف از اشخاص حقیقی یا حقوقی، خصوصی یا عمومی و دولتی داخلی یا خارجی با هر عنوان توسط نماینده ممنوع و مرتکب مستوجب اعمال مجازات ماده (6) این قانون است.

دلسوزان لطفا ساختار را اصلاح کنید
در پایان باید گفت نمایندگان محترم مجلس در صورتی که تشخیص می‌دهند دستگاه عریض و طویل نهادهای حمایتی چون سازمان تامین اجتماعی، کمیته امداد، بهزیستی  و ... در تشخیص نیازمندان ناتوانند و یا کاستی دارند باید به جای دریافت و پرداخت‌های نقدی که شخصا انجام می‌شود و هیچگونه نظارتی را نمی‌پدیرد به وظیفه اصلی خود که به عنوان قانونگذاران و ناظران بپردازند تا ساختار امور اصلاح شود.
بی‌شک کشور به میزان کافی بنیادهای خیریه خصوصی و دولتی دارد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
مجتبی
|
SWEDEN
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
0
0
به نام خدا: تصور و تجسم کنید فرزندی راکه از تحدتکفول خانواده بیرون آمده وپس از کار کردن ومقداری پس انداز از پدر درخواست کمک مکند. به منظور افتتحاح کسب وکاری وپدر مقداری پول به پسر میدهد .پسر با خشم کمک پدر را پس میزند .به نظر شما پدر چقدر کمک کرده ؟؟!پسرتنها در خواست کمک پولی نکرده بود!! حالا دولت ما تمام مسئولین نقش پدر کشور مارو دارند وبه جای اصلاح قوانین و نظارت بر ناظرین خانواده خود را که مردم باشند را به گدایی دعوت مینمایند و اینگونه میشود که پسر خانواده را ترک مینماید .نظر بنده را متوجه شدید متشکرم .
نظر شما